ankihansson

Direktlänk till inlägg 14 december 2014

Lucia

Av Ann-Christine Hansson - 14 december 2014 05:38

En månad har gått och här har det hänt nada! Däremot har livet rullat på. Får väl backa bandet lite efterhand. Tar väl det aktuellaste först. Hann baka lite på förmiddagen i går.Glutenfria muffins med saffran och pistagekräm. Mums. Glutenfria pepparkakor blev det för en vecka sen. Sen fick jag hjälp av Bosse att sätta 2 broddar fram på Rezy som sedan pimpades med puts och glitter till årets luciakorteg e. I år fick jag sällskap av stina och Chimal. Vi tog transporten ner på Vretstorp eftersom det var isgata uppe hos oss, och som sagt dåligt broddade hästar. Nere på byn var det varken snö eller is när vi kom men det frös på, på asfalten under kortegen så Chimal fick lite problem. Stina gick med honom där det var värst underlag. Rezy klarade halkan bra och var för tillfället ifråga med 2 vagnar (med lucia och tärnor) med bjällror och tror jag räknade till 12 hästar, lugn som en filbunke tills vi lämnat av luciatåget vid Folkets hus och Stina, Jag och tågets enda islandshäst tog sällskap tillbaka till skolan där vi startat. Då började hon med sina jämfota skutt. Hon tyckte väl det räckte med skritt och det var dags för lite fart.

Bilden: Före uppsittning innan start från skolan. Chimal i silver och rezy i guld.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christine Hansson - 7 april 2017 10:30

Varit lågvatten här ett tag. Jag har inte haft feber på 15 år inser jag, men i söndags natt slog den till. Legat helt urkopplad denna vecka. Semester för hästarna o mer jobb för gubben. Feberfri sen igår men fortfarande helt dizzy.Som tur var blev mi...

Av Ann-Christine Hansson - 13 mars 2017 15:23

Hur gör vi när vi svänger hästen?Ja vanligt är ledande tygeltag. Men om vi inte är centrerade måste vi dra mer o mer i tygeln, då sätts ofta gummiplattor på bettet så ryttaren inte drar det ur munnen på hästen.Nu är det ju så att hästen påverkas otro...

Av Ann-Christine Hansson - 13 mars 2017 13:15


Just nu är det inte så mycket jobb, eller rättare sagt, sånt som ger betalt. I o för sig,skönt med tanke på det omväxlande vädret, eftersom jag jobbar utomhus eller i kalla ridhus. Det värsta, eller det bästa är att det blir som en ketchupflaska fram...

Av Ann-Christine Hansson - 9 mars 2017 11:41

När hästen rör sig så rör sig dess ryggrad,ryggrads-utskotten höjs och sänks, rör sig lite sidledes också. Om vi sitter och spänner oss uppe på hästens rygg kan vi inte följa med i de rörelserna. Vi behöver följa med, om vi är avslappnade böljar rygg...

Av Ann-Christine Hansson - 9 mars 2017 11:33

Idag fyller min äldsta år. Åren går minsann fort. Min yngsta flyttar hemifrån för andra gången. Bott hon sin pappa ett tag medan hon pluggade, nu flyttar hon även bort från byn, inte så långt men ändå. Hon brukar ju hålla mig med ridsällskap, blir no...

Skapa flashcards