ankihansson

Direktlänk till inlägg 11 februari 2017

Vad gör du med dina axlar?

Av Ann-Christine Hansson - 11 februari 2017 13:30

Jag fortbildar mig i Alexanderteknik, en metod att hitta tillbaka till kroppens ursprungsläge utan spänningar och stress. Ju mer jag lär mig ju mer inser jag vad lite det är som gör skillnad.

  • Idag när jag red barbacka (gör gärna det för känslans skull) på mitt halvblod Niccolina,

    Började jag tänka på framsidan av axeln under där nyckelbenet möter axelleden. Där sitter en muskel som kan rotera axeln framåt.Det är ett ställe som av ren skyddsreflex gärna vill dra ihop sig. Jag tänkte att jag skulle släppa ner axlarna, låta mina nyckelben bli långa och växa utåt sidorna, vilket jag alltid gör när jag värmer upp och förhoppningsvis kan fortsätta med under hela ridpasset.

  • Sen lade jag till att  släppa taget i rotationsmuskeln på framsidan.

Vad hände? Den vänstra höften som ofta är ett problem för mig att släppa taget i dvs ta emot  rörelsen från hästen fullt ut, (Måste alltid tänka på det för att kunna) började helt plötsligt kännas friare i rörelsen.
Ännu en aha upplevelse. Fast jag mycket väl vet att alla delar i kroppen hänger ihop behöver jag och alla andra lära känna sin inre kropp bit för bit.
Denna lilla bit var en nyttig bit för mitt kroppspussel.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christine Hansson - 7 april 2017 10:30

Varit lågvatten här ett tag. Jag har inte haft feber på 15 år inser jag, men i söndags natt slog den till. Legat helt urkopplad denna vecka. Semester för hästarna o mer jobb för gubben. Feberfri sen igår men fortfarande helt dizzy.Som tur var blev mi...

Av Ann-Christine Hansson - 13 mars 2017 15:23

Hur gör vi när vi svänger hästen?Ja vanligt är ledande tygeltag. Men om vi inte är centrerade måste vi dra mer o mer i tygeln, då sätts ofta gummiplattor på bettet så ryttaren inte drar det ur munnen på hästen.Nu är det ju så att hästen påverkas otro...

Av Ann-Christine Hansson - 13 mars 2017 13:15


Just nu är det inte så mycket jobb, eller rättare sagt, sånt som ger betalt. I o för sig,skönt med tanke på det omväxlande vädret, eftersom jag jobbar utomhus eller i kalla ridhus. Det värsta, eller det bästa är att det blir som en ketchupflaska fram...

Av Ann-Christine Hansson - 9 mars 2017 11:41

När hästen rör sig så rör sig dess ryggrad,ryggrads-utskotten höjs och sänks, rör sig lite sidledes också. Om vi sitter och spänner oss uppe på hästens rygg kan vi inte följa med i de rörelserna. Vi behöver följa med, om vi är avslappnade böljar rygg...

Av Ann-Christine Hansson - 9 mars 2017 11:33

Idag fyller min äldsta år. Åren går minsann fort. Min yngsta flyttar hemifrån för andra gången. Bott hon sin pappa ett tag medan hon pluggade, nu flyttar hon även bort från byn, inte så långt men ändå. Hon brukar ju hålla mig med ridsällskap, blir no...

Skapa flashcards