ankihansson

Direktlänk till inlägg 16 februari 2017

Mental inverkan på ridningen

Av Ann-Christine Hansson - 16 februari 2017 08:39

   I helgen var jag på en föreläsning om mental träning.
En av mina goda vänner och elev Pernilla Elving, Pesustainable Consulting, höll den för gänget i Nerikes Distansryttare. Mycket intressant! Insåg att mental träning hör väldigt mycket ihop med det vi gör inom Centrerad Ridning, det vi kallar en klar tanke.

  • Man behöver träna sin hjärna för att det ska funka. Hur då då? Ja, man kan ju börja med att analysera situationen. Ex. Jag ska rida barbacka. Funkar fint i skritt och trav i alla krumelurer jag vill göra, men när jag ska galoppera händer nåt. Det funkar inte, jag blir spänd och oföljsam. Varför?

  • Analys: Har det hänt något obehagligt tidigare? I detta exemnpel, ja! Hästen har kastat sig uppåt och framåt, jag hannn inte med och tappade balansen. ( Behöver ju inte vara att ramla av)   Är hästen på samma nivå i sin träning som då? Nej, bättre! Är jag i samma nivå i träningen som då? Nej bättre! 

  • Lösning: Tänk positivt, känslan som finns i traven tar vi med oss in i tretakten i galoppen innan vi ger signal till hästen att börja. Ha en klar tanke! Tanken/hjärnan triggar igång skelettmuskulaturen (små muskler runt hela skelettet) Så de är beredda, hästen känner detta och är också beredd, o så starta galoppen. Funkar det? Troligtvis går det mycket bättre. Våra      rädslor kan hänga med onödigt länge och ska väl inte få styra våra liv?

  • En som inte behöver mental träning är min lilla hund. Hon har en fantastisk självbild. Hon tror hon är en stor hund. Samma dag som jag var på föreläsningen var hon på semester hos sin hundvakt.
    (För zessan är det alltid semester hos dem)  I huset finns tre bestämda katter. Därför fick Zessan sin mat på toaletten med dörren igen skjuten på glänt för att få vara ifred. När hundvakten kom ner från övervåningen där hon varit en stund, satt Zessan i köket och dörren till toan var stängd. När hon öppnade den satt det tre katter därinne och tittade upprört på henne. Stor hund i liten kropp stänger in katter på toan. Lite småkaxigt, eller hur?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christine Hansson - 7 april 2017 10:30

Varit lågvatten här ett tag. Jag har inte haft feber på 15 år inser jag, men i söndags natt slog den till. Legat helt urkopplad denna vecka. Semester för hästarna o mer jobb för gubben. Feberfri sen igår men fortfarande helt dizzy.Som tur var blev mi...

Av Ann-Christine Hansson - 13 mars 2017 15:23

Hur gör vi när vi svänger hästen?Ja vanligt är ledande tygeltag. Men om vi inte är centrerade måste vi dra mer o mer i tygeln, då sätts ofta gummiplattor på bettet så ryttaren inte drar det ur munnen på hästen.Nu är det ju så att hästen påverkas otro...

Av Ann-Christine Hansson - 13 mars 2017 13:15


Just nu är det inte så mycket jobb, eller rättare sagt, sånt som ger betalt. I o för sig,skönt med tanke på det omväxlande vädret, eftersom jag jobbar utomhus eller i kalla ridhus. Det värsta, eller det bästa är att det blir som en ketchupflaska fram...

Av Ann-Christine Hansson - 9 mars 2017 11:41

När hästen rör sig så rör sig dess ryggrad,ryggrads-utskotten höjs och sänks, rör sig lite sidledes också. Om vi sitter och spänner oss uppe på hästens rygg kan vi inte följa med i de rörelserna. Vi behöver följa med, om vi är avslappnade böljar rygg...

Av Ann-Christine Hansson - 9 mars 2017 11:33

Idag fyller min äldsta år. Åren går minsann fort. Min yngsta flyttar hemifrån för andra gången. Bott hon sin pappa ett tag medan hon pluggade, nu flyttar hon även bort från byn, inte så långt men ändå. Hon brukar ju hålla mig med ridsällskap, blir no...

Ovido - Quiz & Flashcards