ankihansson

Direktlänk till inlägg 20 februari 2017

Klar tanke i ridningen

Av Ann-Christine Hansson - 20 februari 2017 09:15

Hur stor betydelse har det att vi är klara över vart vi är på väg och på vilket sätt, för hästen.
Jag har gjort ett exprement med några av mina elever. 

  • Jag ställer upp en bana med koner som ett kantigt s. Alltså inga runda linjer utan raka.
    Start i ena änden. vid första hörnet svänger du som vanligt. Innan andra hörnet står det en kon, vi kallar den "tanke-kon" ungefär en hästlängd före andra hörnet. Vid tanke-konen tänker du ut att du ska svänga vid andra hörnet, och att du ska rida till tredje hörnet. Sväng vid tredje, före fjärde hörnet står det en tanke-kon igen ungefär en hästlängd före den. Samma process som vid andra hörnet, du siktar mot sista änd-konen. Se bild nedan. De svarta prickarna är tanke-koner.
    Märker du någon skillnad? Prova åt andra hållet också.

  • Om du tittar dit du ska, är centrerad, klossarna staplade rätt och du andas funkar det, inga ledande tygeltag, inga spända skänklar som stör sitsen.

  • Behöver du hjälp? Kontakta gärna mig: www.harmoniskridning.n.nu
     
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christine Hansson - 7 april 2017 10:30

Varit lågvatten här ett tag. Jag har inte haft feber på 15 år inser jag, men i söndags natt slog den till. Legat helt urkopplad denna vecka. Semester för hästarna o mer jobb för gubben. Feberfri sen igår men fortfarande helt dizzy.Som tur var blev mi...

Av Ann-Christine Hansson - 13 mars 2017 15:23

Hur gör vi när vi svänger hästen?Ja vanligt är ledande tygeltag. Men om vi inte är centrerade måste vi dra mer o mer i tygeln, då sätts ofta gummiplattor på bettet så ryttaren inte drar det ur munnen på hästen.Nu är det ju så att hästen påverkas otro...

Av Ann-Christine Hansson - 13 mars 2017 13:15


Just nu är det inte så mycket jobb, eller rättare sagt, sånt som ger betalt. I o för sig,skönt med tanke på det omväxlande vädret, eftersom jag jobbar utomhus eller i kalla ridhus. Det värsta, eller det bästa är att det blir som en ketchupflaska fram...

Av Ann-Christine Hansson - 9 mars 2017 11:41

När hästen rör sig så rör sig dess ryggrad,ryggrads-utskotten höjs och sänks, rör sig lite sidledes också. Om vi sitter och spänner oss uppe på hästens rygg kan vi inte följa med i de rörelserna. Vi behöver följa med, om vi är avslappnade böljar rygg...

Av Ann-Christine Hansson - 9 mars 2017 11:33

Idag fyller min äldsta år. Åren går minsann fort. Min yngsta flyttar hemifrån för andra gången. Bott hon sin pappa ett tag medan hon pluggade, nu flyttar hon även bort från byn, inte så långt men ändå. Hon brukar ju hålla mig med ridsällskap, blir no...

Ovido - Quiz & Flashcards