ankihansson

Direktlänk till inlägg 6 november 2014

Charmör

Av Ann-Christine Hansson - 6 november 2014 05:23

Måndag med sedvanlig administrationstid på förmiddagen, eftermiddagen ägnades åt hovslagaren. fyrbrodds-skor och snösulor. Så nu kan vi brodda när det behövs.

Tisdag, Lotta Martinsson behandlar både Kungen och Niccolina. Båda ser bättre ut så håll alla tummar och tår.

Sen for hon o jag och Bosse till Askersund och tittade på en Charmör. Norsk Fjordhäst 17 år gammal, som jag ska ha på foder.
På lunchen hämtade jag Viktor i Örebro, han försökte få liv i min skrivare igen men den blev dödsförklarad istället. Snäll som han är fick jag låna hans som han sällan använder och jag behöver en ofta. Dessutom hjälpte han oss att installera nya Viasatlådan. För mig ett stort mörker med sladdar o allt möjligt, men för V en baggis.

Tillbaka till Askersund med hästtransporten för hämtning av Charmör. En supertrevlig kille. Eftermiddagen fick han stå i lilla hagen utanför stallet och lukta på de andra över staketet. Han och Chimal fick sova inne denna natt.
Framåt kvällen skjutsade jag tillbaka V. Skjutsade även hem Hampus som varit här en stund.
Onsdagen ägnades åt hästarna. började med att longera Niccolina, hon såg riktigt fin ut. Använder mycket Arnika nu för att hjälpa till att mjuka upp stela muskler på henne. Häst nr 2 Rezy som vilat nästan en vecka fick en tur i skogen. Sen Charmör. Han fick uppmärksamhetsträning. Stanna när jag stannar, följa mig, och som sagt vara uppmärksam på mig. Gick riktigt bra så han blev longerad en stund för att kolla lydnad och gångarter på volt. Han var jätteduktig. Inte hundra alert när jag ville han skulle sakta av, men det kommer. Sen fick han gå i stora hagen med Rezy, de hälsade artigt och Rezy talade om att hon bestämmer. Efter en stund tröttnade hon på sällskapet och hoppade helt sonika tillbaka till de andra hästarna över två staket och lämnade stackars Charmör!   sen var det Chimals tur, hälsade artigt och betade, då fick Rezy göra dom sällskap. Chimal var då väldigt tydlig med att R är hans tjej. Charmör fick inte komma nära henne.

Sen var det dags för Niccolina, tog tillbaka R, då fick Chimal spring i benen och hade racerbana i hagen en stund. Charmör sprang med först, men insåg snart att det gick för fort så han ställde sig att beta igen. När Chimal lugnat sig kunde vi byta ut honom mot Niccan. Artig hälsning, typ välkommen hit, men du förstår att jag är boss här, med en öronviftning. Jadå, jag förstår sa han. När det började mörkna delade vi på dem igen och Charmör har inatt haft sällskap av Kungen inne. Idag ska det visst bli snör. burr.... det blir kladdig mockning i hagen. Promenera Niccan o putsa på henne för vi ska göra återbesök på Evidensia. Mjukgörande ridning på Rezy och promenad i omgivningarna vid hand med uppmärksamhetsträning för charmör. Imorgon ska jag provrida honom.

   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christine Hansson - 7 april 2017 10:30

Varit lågvatten här ett tag. Jag har inte haft feber på 15 år inser jag, men i söndags natt slog den till. Legat helt urkopplad denna vecka. Semester för hästarna o mer jobb för gubben. Feberfri sen igår men fortfarande helt dizzy.Som tur var blev mi...

Av Ann-Christine Hansson - 13 mars 2017 15:23

Hur gör vi när vi svänger hästen?Ja vanligt är ledande tygeltag. Men om vi inte är centrerade måste vi dra mer o mer i tygeln, då sätts ofta gummiplattor på bettet så ryttaren inte drar det ur munnen på hästen.Nu är det ju så att hästen påverkas otro...

Av Ann-Christine Hansson - 13 mars 2017 13:15


Just nu är det inte så mycket jobb, eller rättare sagt, sånt som ger betalt. I o för sig,skönt med tanke på det omväxlande vädret, eftersom jag jobbar utomhus eller i kalla ridhus. Det värsta, eller det bästa är att det blir som en ketchupflaska fram...

Av Ann-Christine Hansson - 9 mars 2017 11:41

När hästen rör sig så rör sig dess ryggrad,ryggrads-utskotten höjs och sänks, rör sig lite sidledes också. Om vi sitter och spänner oss uppe på hästens rygg kan vi inte följa med i de rörelserna. Vi behöver följa med, om vi är avslappnade böljar rygg...

Av Ann-Christine Hansson - 9 mars 2017 11:33

Idag fyller min äldsta år. Åren går minsann fort. Min yngsta flyttar hemifrån för andra gången. Bott hon sin pappa ett tag medan hon pluggade, nu flyttar hon även bort från byn, inte så långt men ändå. Hon brukar ju hålla mig med ridsällskap, blir no...

Ovido - Quiz & Flashcards