ankihansson

Direktlänk till inlägg 14 november 2014

föreläsning för distanseliten

Av Ann-Christine Hansson - 14 november 2014 17:46

Äntligen klar med materialet till föreläsningen jag ska ha på söndag för Sveriges elit och Landslag i distansridning. Färden går då till Linköping där de har sin elit och utmanartruppers träff. Lite klurigt att få ihop alla övningar jag vill ha ihop med bilderna, men det behövs, för vi blir ca 25 stycken och då gäller det att alla hänger med. Såg att representant för ridsportförbundet ska finnas på plats också.

Veckan: Tja, söndag blev en trött dag efter Gränna med förkylning i kroppen och rösten borttappad i ridhus-spånet.

Det blev några tysta lugna dagar för min man och mina hästar.

I måndags hade jag  lektioner på stall Marieborg, för första gången i min ridlärarkarriär tog jag fel på vecka och jag trodde jag skulle till Vallby Ridhus fast en o en halv timme senare. som tur är SM- ade Anette o frågade var jag var. Då fick jag minsann eld i baken, jag skulle vara där 17, o nu var klockan redan 17,15. Som tur är är det nära. 30 min försenad blev det iallafall lektioner i fint regn. Eleverna blev lovade en kvart extra vid tillfälle med bättre väder, som plåster på väntetiden.

Tisdag förmiddag var jag i Karintorp och jobbade, bild på en av eleverna längre ner.

Stopp hos marion på hemvägen, kort möte om ridanläggningen i Vretstorp.

Eftermiddagen Mamografi. Denna gång gjorde det inte alls så ont som ibland. Tro om brösten blivit slappare så det är lättare att platta till dom?

Onsdagen: Lotta Martinsson behandlar Niccans artros i hovleden. Jag har fått hem röntenbilderna så nu kan hon pricka exakt rätt ställe. Vi håller tummarna för bättring. Lasern kanske gör susen! Intensivbehandling med 3 dagar, två vila, tre dagar.

Inveterade julgranar med Maritha på Mon för försäljning framöver, sen till univesitetet för enskild lektion och grupp.

Min Alexanderlärare som bor i Arvika övernattar ofta här, bra tillfälle att älta Tekniken/ridning.

Torsdag förmiddag Uni igen, lektion och sen grupp. stannade på Hööks på hemvägen och använde mitt presentkort jag fick av barnen i födelsedagspresent. Det blev ett par varma termobyxor att rida i och Arnikaliniment.

Fredag: Behandling av Niccan på morgonen, sen har jag jobbat med presentationen till söndagens föreläsning. På e.m kom Hampus och Kristin. Hampus mockade hagen och Kristin hjälpte mig att rida Charmör när vi red ut och klättrade lite. Jag red rezy och Stina var med på Chimal. Imorgon åker jag till Gullhovs ridklubb, där bl.a Ridskolechef Inger Bald rider för mig.

Ja, just de,,, sen min kollega Sylvia var här och tipsade mig om att det inte alltid syns på blodproven att man inte alltid tål gluten och jag har låtit bli att äta det sen mitten på augusti har jag mått väldigt mycket bättre (trodde jag bara var laktosintolerant) inget ont i magen och som bonus har jag gått ner 4 kg. Så nu är matchvikten samma som ör tio år sen. De ni!!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christine Hansson - 7 april 2017 10:30

Varit lågvatten här ett tag. Jag har inte haft feber på 15 år inser jag, men i söndags natt slog den till. Legat helt urkopplad denna vecka. Semester för hästarna o mer jobb för gubben. Feberfri sen igår men fortfarande helt dizzy.Som tur var blev mi...

Av Ann-Christine Hansson - 13 mars 2017 15:23

Hur gör vi när vi svänger hästen?Ja vanligt är ledande tygeltag. Men om vi inte är centrerade måste vi dra mer o mer i tygeln, då sätts ofta gummiplattor på bettet så ryttaren inte drar det ur munnen på hästen.Nu är det ju så att hästen påverkas otro...

Av Ann-Christine Hansson - 13 mars 2017 13:15


Just nu är det inte så mycket jobb, eller rättare sagt, sånt som ger betalt. I o för sig,skönt med tanke på det omväxlande vädret, eftersom jag jobbar utomhus eller i kalla ridhus. Det värsta, eller det bästa är att det blir som en ketchupflaska fram...

Av Ann-Christine Hansson - 9 mars 2017 11:41

När hästen rör sig så rör sig dess ryggrad,ryggrads-utskotten höjs och sänks, rör sig lite sidledes också. Om vi sitter och spänner oss uppe på hästens rygg kan vi inte följa med i de rörelserna. Vi behöver följa med, om vi är avslappnade böljar rygg...

Av Ann-Christine Hansson - 9 mars 2017 11:33

Idag fyller min äldsta år. Åren går minsann fort. Min yngsta flyttar hemifrån för andra gången. Bott hon sin pappa ett tag medan hon pluggade, nu flyttar hon även bort från byn, inte så långt men ändå. Hon brukar ju hålla mig med ridsällskap, blir no...

Ovido - Quiz & Flashcards