ankihansson

Direktlänk till inlägg 5 oktober 2014

Helg!!

Av Ann-Christine Hansson - 5 oktober 2014 07:31

Fredags morgon kontaktade jag återigen kliniken eftersom jag i torsdags kollade Niccan på volt igen, hon rör sig fortfarande inte utan att markera. Så återigen ordinerad jämn liten hage, promenad vid hand och medicinering. Försöker undvika box eftersom hon inte gillar att stå inne och använder framhovarna som grävmaskin när hon tröttnar.För er som inte vet har hon vrickat sin hovled vä fram och det tar tydligen en himla tid att läka. Hon är röntgad och behandlad lokalt tidigare och har innan tillbringat tre veckor i vila. Efter igångsättning med skritt vid hand och uppsuttet en vecka utan att bli bättre så fortsätter vi så här. Återbesök den 16/10.

förmiddagen tillbringades i Hagaby ridhus. Startade med blodvite och slutade med harmoniskt lugn. En av deltagarnas hästar har tidigare haft ett jobbigt liv och litar inte på nya människor. Vid uppsittningen assisterade jag genom att hålla i grimskaftet och fläkte upp ett nagelband när hästen skuttade iväg, (han undrade nog mest vad jag var för en) Eftersom jag lätt blöder så rann det om handen och jag fick förklara för mina elever att sånt händer och jag blöder lätt!! Dock slutade det hela med en mycket avslappnad häst. 

Red Rezy en stund på em. ska se om jag möjligtvis kan padda under dressyrsadeln så den ligger ok och kan åstakomma någon ökning i traven. går sådär! Mockning av hagar och släpa foder till Niccan. PUH!
Sen kom vår kontakt-tonåring. Alltid lika mysiga helger när hon kommer. Avslutade kvällen tillsammans med henne och Idol. Säger bara en sak. Molly är bäst!!

Lördagsmorgon var det att sätta sig i bilen och åka till Gullhov för dagens lektioner. Dit åker jag ungefär en gång i månaden och har gjort det länge. Fantastiskt roligt att se hur mina elever går framåt. Det ger mig otroligt mycket energi. Sen hem och käka (tur man har en man som gillar att laga mat)
Även en elev på e.m som fått fyra lektioner i födelsedagspresent. 
Idag ska jag vara ¨ledig¨. så det blir en ridtur för vår helgkompis på Rezy när jag promenerar Niccan, vanliga mockningen o släpa foder o sen kanske jag hinner höströja en del i trädgården, tvätta, laga mat, sortera lite papper o sen gick den dagen........
En bild på skönaste platsen just nu i trädgåden där kaffe intagas vid soligt väder.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christine Hansson - 7 april 2017 10:30

Varit lågvatten här ett tag. Jag har inte haft feber på 15 år inser jag, men i söndags natt slog den till. Legat helt urkopplad denna vecka. Semester för hästarna o mer jobb för gubben. Feberfri sen igår men fortfarande helt dizzy.Som tur var blev mi...

Av Ann-Christine Hansson - 13 mars 2017 15:23

Hur gör vi när vi svänger hästen?Ja vanligt är ledande tygeltag. Men om vi inte är centrerade måste vi dra mer o mer i tygeln, då sätts ofta gummiplattor på bettet så ryttaren inte drar det ur munnen på hästen.Nu är det ju så att hästen påverkas otro...

Av Ann-Christine Hansson - 13 mars 2017 13:15


Just nu är det inte så mycket jobb, eller rättare sagt, sånt som ger betalt. I o för sig,skönt med tanke på det omväxlande vädret, eftersom jag jobbar utomhus eller i kalla ridhus. Det värsta, eller det bästa är att det blir som en ketchupflaska fram...

Av Ann-Christine Hansson - 9 mars 2017 11:41

När hästen rör sig så rör sig dess ryggrad,ryggrads-utskotten höjs och sänks, rör sig lite sidledes också. Om vi sitter och spänner oss uppe på hästens rygg kan vi inte följa med i de rörelserna. Vi behöver följa med, om vi är avslappnade böljar rygg...

Av Ann-Christine Hansson - 9 mars 2017 11:33

Idag fyller min äldsta år. Åren går minsann fort. Min yngsta flyttar hemifrån för andra gången. Bott hon sin pappa ett tag medan hon pluggade, nu flyttar hon även bort från byn, inte så långt men ändå. Hon brukar ju hålla mig med ridsällskap, blir no...

Ovido - Quiz & Flashcards